Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Je lepší koupit zájezd v cestovní kanceláři nebo cestovní agentuře?

V souvislosti s problémy ostravské společnosti CA Filip Travel jsem si přečetl několik diskusí u různých článků o této CA a uvědomil si, kolik lidí vlastně ani nerozlišuje mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou. A přitom se z pohledu klienta jedná o zásadní rozdíl. V čem spočívá?

Cestovní kancelář (CK) zájezdy organizuje, tzn. nasmlouvá dopravu, transfery, ubytování,… zkrátka připraví celý zájezd a ten prodává. Buď sama, nebo prostřednictvím cestovních agentur. V praxi většinou kombinací obou těchto způsobů. Nejdůležitější však je, že cestovní kancelář za tento zájezd a jeho kvalitu zodpovídá. Cestovní agentura (CA) je naproti tomu v podstatě obchodní společnost, která „jen“ zprostředkovává prodej zájezdů cestovních kanceláří.

Přesné definice těchto i dalších pojmů najdeme v zákoně č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu. To ale pro konečného zákazníka není tak důležité. Důležitější spíš je uvědomit si rozdíl mezi nimi a co z něj vyplývá.

Ať si totiž koupíte zájezd přímo v cestovní kanceláři nebo přes cestovní agenturu, cestovní smlouvu uzavíráte vždy s cestovní kanceláří. Cestovní agentura je povinna Vás informovat, která CK vámi vybraný zájezd organizuje. Je tedy důležité přečíst si smluvní podmínky vybrané CK a ověřit si, zda má tato CK sjednané pojištění proti úpadku a optimálně si také o dané CK zjistit více informací.

Cena zájezdu je stejná, bez ohledu na to, kde zájezd koupíte. To mají CK většinou nastaveno ve smlouvě o provizním prodeji. CA tak nemůže prodávat dráž, ani levněji. Cestovní agentura si tedy cenu oproti cestovní kanceláře nenavýší, ta jí ale za zprostředkování prodeje zaplatí provizi.  Proto se také cestovním agenturám říká „provizní prodejci“.

Je tedy lepší zvolit cestovní kancelář nebo cestovní agenturu? Pokud ode mne čekáte, že budu prosazovat pouze nákup přímo v cestovní kanceláři, asi vás zklamu. Chápu, že pro každého z nás je důležité něco jiného, někdo dá přednost cestovní kanceláři, jiný agentuře. Níže pod tímto jsem se pokusil shrnout výhody i nevýhody obou. Cestovní kancelář Alexandria si prodá velkou část zájezdů sama, ať už přes internet nebo na některé ze svých poboček, jejichž síť neustále rozšiřujeme. Přesto spolupracujeme s mnoha cestovními agenturami a s velkou částí z nich je tato spolupráce na výborné úrovni. Každý klient je pro nás důležitý a nerozlišujeme, zda koupil zájezd „u nás“ nebo u agentury.

Důležité ale je vědět, komu svěřujete své peníze. I při nákupu zájezdu přes cestovní agenturu totiž máte možnost zaplatit cenu zájezdu přímo na účet cestovní kanceláře. Neříkám, že je vždy nutné očekávat nejhorší a opakuji, že se spoustou agentur máme kvalitní a dlouhodobě velmi dobře fungující spolupráci. Na příkladu CA Filip Travel je ale vidět, že problémy přijít mohou. A pokud si můžete ušetřit komplikace, proč to neudělat. 

Ať už tedy koupíte svůj zájezd kdekoli, přeji vám krásnou dovolenou plnou úžasných zážitků a hlavně bez jakýchkoli problémů.

 

Jaké jsou tedy výhody a nevýhody koupě dovolené v CK / CA?

Výhody CK:

  • CK je přímo pořadatelem vybraného zájezdu, tím pádem za něj i zodpovídá
  • CK  má nejaktuálnější informace z nabízených destinací, má totiž na místě své delegáty
  • zaměstnanci CK mají většinou nejlepší znalosti a informace o tom, co jejich CK nabízí. Velké a kvalitní CK pořádají pro své zaměstnance pravidelná školení a posílají je na tzv. infocesty, během nichž se zaměstnanci seznámí s nabízenými oblastmi a hotely, a tak se na pobočkách CK dozvíte i spoustu drobných a zajímavých informací, které se už do katalogů nevejdou.
  • CK má sjednané pojištění proti úpadku.

Nevýhody CK:

  • některé CK mohou být úzce zaměřeny a nabízet zájezdy pouze do malého počtu zemí
  • menší CK nemají tolik poboček, a tak nejsou vždy k dispozici k osobní konzultaci vámi vybraného zájezdu
  • v případě vyprodání zájezdu do konkrétní destinace v konkrétním termínu vám CK nabídne buď jiný termín nebo jinou destinaci, ale ne zájezd od jiné CK

Výhody CA:

  • CA prodává zájezdy více CK, mnohdy i desítek či stovek, nabídka je tedy širší
  • nějaká větší či menší CA je téměř v každém městě.
  • pokud trváte na zájezdu do konkrétní destinace v konkrétním termínu a jedna CK ho již má vyprodaný, nabídnou vám zájezd od jiné CK

Nevýhody CA:

  • CA je provizní prodejce, její rady a doporučení může v některých případech ovlivňovat výše provize s konkrétní CK. Byť si troufám tvrdit, že tomu tak obzvlášť u velkých a zavedených CA není, ruku do ohně za to u všech dát nemohu.
  • nejednáte přímo s CK, ale jen s někým, kdo váš požadavek předává dál
  • pracovníci CA nemusejí mít takové místní znalosti nabízených destinací jako zaměstnanci CK, kteří absolvují pravidelná školení a infocesty
  • tím, že CA prodává zájezdy mnoha CK, může být pro její pracovníky obtížné udržet si přehled o všech aktuálních akcích či speciálních nabídkách pro určité skupiny (např. senioři, děti,…)

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Šatný | čtvrtek 28.6.2012 8:45 | karma článku: 8,45 | přečteno: 2214x
  • Další články autora

Petr Šatný

Němci a Britové vezmou letos útokem Řecko a Španělsko

Řečtí hoteliéři jsou letos už opět na koni. Nadcházející letní turistické sezóny se neobávají, naopak očekávají, že bude mimořádně úspěšná.

25.4.2016 v 17:18 | Karma: 12,15 | Přečteno: 1327x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Kam se letos v létě přesunou miliony turistů?

Na bulharských plážích bude letos v létě nejspíš pěkně rušno. Pro některé Čechy tradiční, pro jiné znovuobjevená destinace začíná lákat i turisty ze států, kde nad touto krásnou zemí donedávna tak trochu ohrnovali nos.

24.2.2016 v 8:50 | Karma: 19,38 | Přečteno: 2183x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Německé dotace na řeckou dovolenou a Tsiprasovo vydírání

Němci možná budou letos jezdit na dovolenou do Řecka jako kdysi Češi na odborářskou rekreaci do Tater. Za pár šestáků, zbytek jim někdo zadotuje. Jen to nebude ROH, ale státní kasa.

11.3.2015 v 14:34 | Karma: 20,61 | Přečteno: 1316x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

České paradoxy: vzestup ekonomiky, pád koruny, hlad po zájezdech

Česká republika zažívá paradoxní situaci. Zatímco ekonomika je na vzestupu a mezi lidmi vládne po dlouhé době optimismus, koruna je na tom nejhůř za dlouhé roky.

30.1.2015 v 12:00 | Karma: 9,33 | Přečteno: 923x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Češi si stěžují na ruské turisty, Ukrajinci s nimi rovnou válčí

Čeští turisté si často stěžují na chování ruských rekreantů v prázdninových letoviscích. Dokonce kvůli tomu občas zkoušejí reklamovat zájezd. Jestlipak se do svých cestovek obouvají ukrajinští dovolenkáři, kteří podle médií absolvovali nedávno v Turecku s Rusy regulérní bitvu?

20.8.2014 v 8:17 | Karma: 19,27 | Přečteno: 1417x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy

3. května 2024

Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

Afghánistán zasáhly přívalové deště. Záplavy si vyžádaly nejméně 300 obětí

11. května 2024  10:53,  aktualizováno 

Záplavy na severu Afghánistánu, způsobené přívalovým dešti, si vyžádaly několik stovek obětí....

Moskva využije zpožděných dodávek zbraní, míní šéf ukrajinských pozemních sil

11. května 2024  13:36

Válka proti Rusku vstoupí v příštích dvou měsících do kritické fáze, soudí velitel ukrajinských...

Poprvé promluvil. Kellner byl po havárii vrtulníku naživu, tvrdí přeživší Čech

11. května 2024  12:50

Jediným přeživším havárie vrtulníku na Aljašce, který v roce 2021 převážel miliardáře Petra...

Pražským Klementinem lze brouzdat i mimo otevírací dobu. Virtuálně a z domova

11. května 2024  10:36

Tam, kde končí prohlídková trasa, teď začíná virtuální prohlídka. Díky moderním metodám mohou lidé...

  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1376x
Petr Šatný - marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria, jedné z největších ck na našem trhu. Milovník cestování, který měl to štěstí, že se pro něj koníček stal prací a práce koníčkem

Seznam rubrik