Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Perpetuum mobile nefunguje, slevové portály (zatím) ano

Češi si většinu zboží a služeb vybírají hlavně podle ceny. Není tedy divu, že milují slevy ve všech podobách, což přineslo obrovský boom slevových portálů.

Letos podle odhadů utratí Češi na slevových portálech celkem 50 miliard korun. Produktem, za který utrácejí ve světě internetových slev nejvíc, jsou prý dovolené. Jen v loňském roce za ně čeští turisté zaplatili přes 180 milionů korun, když podle webových stránek Top Vip během letní sezóny nakoupili přes slevové servery 78 827 zájezdů.

Málokdo přitom myslí na rizika, která to přináší. Faktem ale je, že zatímco u klasických cestovních kanceláří se množství reklamací pohybuje od 0,5 do 5 procent, u slevových portálů je to i přes 50 procent.

Proč to tak je, to v nadsázce naznačil první díl nového sitkomu Marta a Věra, který začala minulý týden vysílat ČT1. Odehrává se v prostředí kanceláře zajišťující chod fiktivního slevového portálu Leeevne.cz. I ten řeší vysoké procento reklamací – například na projížďky kočárem, které byly sice o polovinu levnější, koně se ale platili zvlášť, nebo na návštěvu nočního klubu, kde ovšem sleva platila jen od dvou do čtyř odpoledne.

Jak jsem v úvodu naznačil, Češi si podle ceny vybírají většinu zboží a služeb, naštěstí ne všechny. Cena všech zájezdů, které cestovní kanceláře v ČR ročně zorganizují a prodají, se pohybuje v miliardách. Těch 180 milionů ze slevových portálů se tak v tomto objemu ztrácí.

Aby mě někdo špatně nepochopil – samotný internet je jako prodejní kanál neocenitelný a jeho úloha neustále roste. A sleva v rozumné výši se dá stejně dobře považovat za projev vstřícnosti, jako za jeden z marketingových nástrojů. Mnohem důležitější je ale produkt, jeho kvalita a vybudovaná značka, která tuto kvalitu zaštiťuje.

Je proto třeba upozornit na jednu zásadní věc: dovolenou si dopřáváme jednou či dvakrát za rok a utrácíme za ni příliš mnoho peněz na to, aby mělo smysl riskovat „no name“ dodavatele a pochybnou kvalitu bez záruky. Značka a dobré jméno s ní spojené jsou pro kvalitní cestovní kancelář „základní výbavou“. Budují se dlouho, ničí rychle.  

Základním artiklem slevových portálů je však právě sleva, nikoli značkový produkt a s ním spojená ověřená kvalita. Z nabídky slevových portálů často ani není poznat, jaká ck daný „extra zlevněný zájezd“ nabízí. I kvalitní CK samozřejmě nabízí slevy, připravuje akce typu děti zdarma, First minute nebo Last minute nabídky. Kvůli tomu ale není třeba hledat na slevovém portálu.

Když se týden po povodních objeví v nabídce autobazaru úplně nová auta za polovic, je asi na místě se ptát, odkud se je podařilo vylovit, jaká je jejich kvalita a kdo za ně poskytne záruku.  Stejně tak je to u zájezdů. Určitá kvalita má určité náklady. Dát větší slevu, než je běžné a reálné, lze pouze v případě potřeby vyprodat zbylé kapacity  - to se dělá formou last minute (i když ani ty už v posledních letech tak nízko nejdou, především díky rostoucím prodejům first minute).  

Další možnost, je zvýšení slevy kompenzovat snížením kvality, ale to seriózní ck neudělá a udělat ani nechce. A prodávat „pod náklady“ nemůže žádný seriózní podnikatel, který chce na trhu dlouhodobě usilovat o spokojené zákazníky.

Tak, jako ve fyzice platí zákon zachování energie a proto se nikdy nikomu nepodařilo sestrojit perpetuum mobile, v reálné ekonomice zase nikdo nemůže systematicky a dlouhodobě prodávat své zboží či služby pod náklady.

Autor: Petr Šatný | pondělí 7.4.2014 8:30 | karma článku: 7,69 | přečteno: 693x
  • Další články autora

Petr Šatný

Němci a Britové vezmou letos útokem Řecko a Španělsko

Řečtí hoteliéři jsou letos už opět na koni. Nadcházející letní turistické sezóny se neobávají, naopak očekávají, že bude mimořádně úspěšná.

25.4.2016 v 17:18 | Karma: 12,15 | Přečteno: 1327x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Kam se letos v létě přesunou miliony turistů?

Na bulharských plážích bude letos v létě nejspíš pěkně rušno. Pro některé Čechy tradiční, pro jiné znovuobjevená destinace začíná lákat i turisty ze států, kde nad touto krásnou zemí donedávna tak trochu ohrnovali nos.

24.2.2016 v 8:50 | Karma: 19,38 | Přečteno: 2183x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Německé dotace na řeckou dovolenou a Tsiprasovo vydírání

Němci možná budou letos jezdit na dovolenou do Řecka jako kdysi Češi na odborářskou rekreaci do Tater. Za pár šestáků, zbytek jim někdo zadotuje. Jen to nebude ROH, ale státní kasa.

11.3.2015 v 14:34 | Karma: 20,61 | Přečteno: 1316x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

České paradoxy: vzestup ekonomiky, pád koruny, hlad po zájezdech

Česká republika zažívá paradoxní situaci. Zatímco ekonomika je na vzestupu a mezi lidmi vládne po dlouhé době optimismus, koruna je na tom nejhůř za dlouhé roky.

30.1.2015 v 12:00 | Karma: 9,33 | Přečteno: 923x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Češi si stěžují na ruské turisty, Ukrajinci s nimi rovnou válčí

Čeští turisté si často stěžují na chování ruských rekreantů v prázdninových letoviscích. Dokonce kvůli tomu občas zkoušejí reklamovat zájezd. Jestlipak se do svých cestovek obouvají ukrajinští dovolenkáři, kteří podle médií absolvovali nedávno v Turecku s Rusy regulérní bitvu?

20.8.2014 v 8:17 | Karma: 19,27 | Přečteno: 1417x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1376x
Petr Šatný - marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria, jedné z největších ck na našem trhu. Milovník cestování, který měl to štěstí, že se pro něj koníček stal prací a práce koníčkem

Seznam rubrik