Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České paradoxy: vzestup ekonomiky, pád koruny, hlad po zájezdech

Česká republika zažívá paradoxní situaci. Zatímco ekonomika je na vzestupu a mezi lidmi vládne po dlouhé době optimismus, koruna je na tom nejhůř za dlouhé roky.

 Prý to pomůže vývozcům, uklidňují nás někteří analytici. Cestovní kanceláře ale také vyvážejí: každý rok statisíce cestovatelů na zahraniční dovolenou. Ani mezi lidmi z cestovek, ani mezi klienty ale nadšení nepanuje.

Pro tenhle druh „exportu“ soustavné oslabování koruny rozhodně nic dobrého nepřináší.  Ekonomicky vzato jsou totiž cestovky dovozci. Nakupují pro své tuzemské klienty služby v zahraničí...

Nedá se přitom jednoznačně ukázat prstem na žádného konkrétního viníka. Spíš jde o řetěz nešťastných okolností a kroků, které vyvolávají další kroky.

Centrální bankéři už svůj díl kritiky schytali. I když svou intervenci proti silné koruně „mysleli upřímně“, jsou asi jediní, kdo stále přísahá na její pozitivní dopad. Pro nás ostatní byl důsledek jediný: euro podražilo.

Očekávání jejich dalšího zásahu navíc přimělo spekulanty k chování, které přineslo další oslabení koruny. V současnosti je tak pro nás euro zhruba o 3 koruny dražší než před 14 měsíci. A navíc ještě samotné euro výrazně oslabilo vůči dolaru. Ve výsledku je tak dolar nejdražší za posledních 9 let. Pamětníci nostalgicky vzpomínají na kurz 1:15, který zdaleka není tak dávnou minulostí (červenec 2008). Žhavá současnost přinesla poměr 1:25.

Současné oslabení koruny bude mít negativní dopad na všechny subjekty v cestovním ruchu. Jak velký ten dopad bude, to se my v cestovních kancelářích snažíme v tuto chvíli spočítat a odhadnout, záležet ale bude samozřejmě hlavně na tom, jak se bude kurz dále vyvíjet.

Pokud by kurz koruny zůstal na současné úrovni delší dobu nebo se dokonce ještě zhoršil, tak by se to později zřejmě projevilo i na cenách zájezdů, respektive nabízených slevách. Lze tak očekávat, že u exotiky, která se „nakupuje“ převážně v dolarech, se to projeví velmi brzy.

U letních zájezdů, kde hraje dominantní roli kurz eura, je situace o něco lepší, i tak to ale vypadá, že Last Minute zájezdy budou ve srovnání s předchozími roky zase o něco dražší. Ale jestli to bude o 5 či 10 %, to bude samozřejmě otázka nejen kurzu koruny, ale také nabídky a poptávky.  Rok od roku se totiž více a více zájezdů prodá v rámci tzv. First minute prodejů a nabídka Last Minute je tak omezenější. A podle našich velmi dobrých dosavadních prodejů, které jsou v tuto chvíli opět o něco vyšší než ve srovnatelném období v loňském roce, lze očekávat, že tento trend bude pokračovat i letos. Ceny jsou nyní výhodné, navíc je možné využít různých slev a akcí, zájezdů pro děti zcela zdarma…

Aby těch neznámých nebylo málo, nikdo v tuto chvíli pořádně neví, jaký bude další vývoj v Řecku. Zůstane v eurozóně, nebo ji opustí? Bude se tam v létě platit eurem, drachmou nebo něčím úplně jiným?

Nemyslím si však, že poklesne chuť Čechů cestovat do zahraničí. Spíše očekávám další nárůst poptávky po zájezdech s all inclusive - zde kupující předem ví, kolik ho bude celá dovolená stát a nemusí již na místě platit další výdaje za stravu a nápoje. Ty budou při horším kurzu koruny samozřejmě na místě pro Čechy dražší. Zatímco předem zaplacené all inclusive už následné zhoršení kurzu neovlivní.

 

Autor: Petr Šatný | pátek 30.1.2015 12:00 | karma článku: 9,33 | přečteno: 923x
  • Další články autora

Petr Šatný

Němci a Britové vezmou letos útokem Řecko a Španělsko

Řečtí hoteliéři jsou letos už opět na koni. Nadcházející letní turistické sezóny se neobávají, naopak očekávají, že bude mimořádně úspěšná.

25.4.2016 v 17:18 | Karma: 12,15 | Přečteno: 1327x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Kam se letos v létě přesunou miliony turistů?

Na bulharských plážích bude letos v létě nejspíš pěkně rušno. Pro některé Čechy tradiční, pro jiné znovuobjevená destinace začíná lákat i turisty ze států, kde nad touto krásnou zemí donedávna tak trochu ohrnovali nos.

24.2.2016 v 8:50 | Karma: 19,38 | Přečteno: 2183x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Německé dotace na řeckou dovolenou a Tsiprasovo vydírání

Němci možná budou letos jezdit na dovolenou do Řecka jako kdysi Češi na odborářskou rekreaci do Tater. Za pár šestáků, zbytek jim někdo zadotuje. Jen to nebude ROH, ale státní kasa.

11.3.2015 v 14:34 | Karma: 20,61 | Přečteno: 1316x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Češi si stěžují na ruské turisty, Ukrajinci s nimi rovnou válčí

Čeští turisté si často stěžují na chování ruských rekreantů v prázdninových letoviscích. Dokonce kvůli tomu občas zkoušejí reklamovat zájezd. Jestlipak se do svých cestovek obouvají ukrajinští dovolenkáři, kteří podle médií absolvovali nedávno v Turecku s Rusy regulérní bitvu?

20.8.2014 v 8:17 | Karma: 19,27 | Přečteno: 1417x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Řecké „ól exkluzív“ a český řízek s chlebem

Nedávno jsem se vrátil z Řecka. Jako každý rok před hlavní letní sezónou či na jejím začátku, vydal jsem se i letos podívat, jak jsou naši zdejší smluvní partneři připraveni na hosty z České republiky, kteří jsou rok od roku náročnější. A hned jsem také řešil první stížnost klientů.

10.7.2014 v 8:30 | Karma: 36,36 | Přečteno: 3827x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Perpetuum mobile nefunguje, slevové portály (zatím) ano

Češi si většinu zboží a služeb vybírají hlavně podle ceny. Není tedy divu, že milují slevy ve všech podobách, což přineslo obrovský boom slevových portálů.

7.4.2014 v 8:30 | Karma: 7,69 | Přečteno: 693x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Ať žije panika!

Většina cestovních kanceláří byla loni ve ztrátě nebo hospodařila způsobem „nula od nuly pošla“. Přesto se Lidové noviny domnívají, že očekávané zvýšení cen hotelů a letenek cestovky „pohodlně pokryjí z vlastní marže“.

17.1.2014 v 14:00 | Karma: 11,27 | Přečteno: 746x | Diskuse| Ekonomika

Petr Šatný

Oslabení koruny zdraží zájezdy, kurz ale není nejdůležitější

Všechny cestovní kanceláře se shodnou, že Last Minute zájezdy budou příští léto dražší. S tím se dá souhlasit, ale nebude to jen kvůli kurzu koruny. Zásadní vliv má totiž vztah nabídky a poptávky a hlavně cena, za jakou cestovní kanceláře nakupují letenky a ubytování v hotelích v jednotlivých zemích.

25.11.2013 v 8:50 | Karma: 8,94 | Přečteno: 469x | Diskuse| Ekonomika

Petr Šatný

ČOI mate veřejnost, publicita je důležitější než realita

Třetina cestovních kanceláří porušuje pravidla. Každá třetí cestovka klamala své klienty. Takhle nějak vypadaly tento týden titulky zpráv o výsledcích kontrol České obchodní inspekce.

8.11.2013 v 8:00 | Karma: 9,51 | Přečteno: 393x | Diskuse| Společnost

Petr Šatný

Sezóna stále nekončí, všichni ji ale už hodnotí

Na začátku září je na hodnocení letní turistické sezóny brzy. To jsem tady tvrdil před dvěma týdny. Dnes musím dodat: hodnocení by mohlo ještě chvíli počkat, všichni ale už hodnotí o sto šest. Bez ohledu na výhrady se tedy k hodnocení letní turistické sezóny 2013 také přidám :) Se zástupci ostatních cestovních kanceláří, kteří už se vyjadřovali pro média, se shodnu přinejmenším v jednom: sezóna byla úspěšná.

27.9.2013 v 8:40 | Karma: 5,37 | Přečteno: 268x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Co má společného hodnocení sezóny a Santa Claus?

Co má společného hodnocení sezóny a Santa Claus? Na začátku září je na ně brzo! Hodnocení letní zájezdové sezony se v posledních letech objevuje v médiích rok od roku dřív. Je to stejné jako předvánoční výzdoba v obchodech. Jenže zatímco Santa Claus nás v září ve výloze sice překvapí, ale jinak nic nezpůsobí, hodnocení letní sezony již 2. září může být velmi zavádějící.

13.9.2013 v 13:56 | Karma: 4,62 | Přečteno: 137x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Bulharsko z okna hotelu aneb jak nepsat recenzi

Na iDnes jsem si dnes přečetl článek o Bulharsku. Kdybych tu zemi dobře neznal, v životě tam nevkročím. Jenže já ji znám. A znám tam víc než jen jedno letovisko a v něm pár hotelů... Autorka, jak sama přiznává, poznala z Bulharska dva hotely. Pouští se ale do zevšeobecňujících soudů, jako by zemi procestovala křížem krážem. Trochu mi to připadá, jako kdyby někdo pobyl týden v Praze a týden v Ostravě, v obou městech bydlel v garsonce s umakartovým jádrem, a na základě získaných dojmů chtěl sepsat zaručeného průvodce po krásách České republiky.

15.8.2013 v 8:40 | Karma: 25,94 | Přečteno: 1882x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

S kým se potkáte na dovolené? Pláže zaplavují Rusové

S kým kromě svých krajanů se budete na dovolené potkávat v hotelové jídelně? Tuhle informaci vám žádný katalog zájezdů neposkytne. A ani nemůže. Jen málokteré hotely mají v době tisku českých cestovkářských katalogů již nasmlouvané všechny kapacity na celou sezonu. A u spousty hotelů se to navíc může měnit i během sezony. Přesto ale může být tato informace stejně důležitá, jako podrobnosti o rozsahu služeb all inclusive.

5.8.2013 v 8:40 | Karma: 11,53 | Přečteno: 1411x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Z dovolené se prý vracíme unavení. Co s tím?

Dvě třetiny Čechů se vracejí z dovolené, aniž by si odpočinuly. Tímto průzkumem se včera zviditelnil jeden webový portál. Když porovnám výsledky průzkumu, které odvysílala například Česká televize, s vlastními zkušenostmi z naší cestovní kanceláře, vlastně se není čemu divit. Nechci, aby to znělo cynicky, ale ti, kdo v průzkumu zaškrtli „neodpočinul/a jsem si“, si za to mohou z velké části sami.

24.7.2013 v 8:40 | Karma: 11,02 | Přečteno: 858x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Jaký vliv mají animační programy na růst porodnosti?

Časopis dTest tento týden upozornil na zajímavý problém. Jsou jím animační programy na dovolené. Z žádného průzkumu sice zatím nevyplynulo, že by byla nabídka animačních programů pro Čechy klíčová při výběru zájezdu, z mých osobních zkušeností je ale zřejmé, že bez této služby si mnozí prázdniny už vlastně ani nedovedou představit. Zpráva dTestu mi dala zapravdu.

19.7.2013 v 8:40 | Karma: 7,76 | Přečteno: 770x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Povodně paradoxně zvýšily prodej zájezdů

Nikdy by mě nenapadlo, že povodně mohou příznivě ovlivnit prodej zahraničních zájezdů. Když minulý víkend stoupla voda, hned v pondělí měly cestovní kanceláře na pobočkách nabito, v callcentrech nepřestaly zvonit telefony a online rezervace přibývaly jedna za druhou.

11.6.2013 v 11:15 | Karma: 6,82 | Přečteno: 343x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Výběr dovolené: ujasněte si, co chcete

Servisní rubriky se teď přímo hemží zasvěcenými radami, jak si správně vybrat cestovku. Tyhle rady ale nepomohou lidem, kteří si nejdřív neujasní, jak si vlastně představují svou letošní dovolenou. Chcete poznávat nová místa, nebo lenošit na pláži? Milujete noční život, nebo vyžadujete klid? Máte rádi každodenní ruch, animační programy, nebo vám více vyhovuje rodinná atmosféra a klid menšího hotýlku či penzionu? Rádi posedíte každý den v jiné rázovité hospůdce, nebo dáváte přednost každodenní hojnosti v podobě nabídkyAll inclusive?

24.5.2013 v 11:55 | Karma: 7,49 | Přečteno: 492x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

V.I.P. náramky pro mladé Dány a opilost se zárukou na Krétě

Zásluhu na rozvoji turistiky mají především odlišnosti. Kdyby byl Benešov plný pyramid, málokdo by si koupil poznávací zájezd do Egypta, kdyby se hazardní hry směly provozovat kdekoli v USA, nejezdila by celá Amerika do Las Vegas.

1.3.2013 v 15:59 | Karma: 11,26 | Přečteno: 728x | Diskuse| Cestování

Petr Šatný

Aktuálně ze Stamford Bridge: Fanoušků Sparty je plný Londýn

Zhruba tři tisícovky českých fanoušků podpoří dnes večer pražskou fotbalovou Spartu v odvetném zápasu Evropské ligy s Chelsea na londýnském stadionu Stamford Bridge. Cestu značné části z nich jsem pomáhal organizovat a věřte mi, že to nebylo nic jednoduchého.

21.2.2013 v 11:05 | Karma: 9,00 | Přečteno: 508x | Diskuse| Ostatní

Petr Šatný

Češi na dovolené: osobní přístup vítězí nad luxusem

Potřebu svěřovat své zážitky nebo jen dojmy ostatním měli lidé odjakživa. V internetové době už se kvůli tomu nemusejí ani scházet – stačí sednout k počítači. Díky tomu třeba vím, že Češi na dovolené oceňují nejvíc osobní přístup, počet hvězdiček hotelu pro ně ve finále zase tak důležitý není.

11.2.2013 v 17:02 | Karma: 9,40 | Přečteno: 1094x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1376x
Petr Šatný - marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria, jedné z největších ck na našem trhu. Milovník cestování, který měl to štěstí, že se pro něj koníček stal prací a práce koníčkem

Seznam rubrik