Perpetuum mobile nefunguje, slevové portály (zatím) ano
Letos podle odhadů utratí Češi na slevových portálech celkem 50 miliard korun. Produktem, za který utrácejí ve světě internetových slev nejvíc, jsou prý dovolené. Jen v loňském roce za ně čeští turisté zaplatili přes 180 milionů korun, když podle webových stránek Top Vip během letní sezóny nakoupili přes slevové servery 78 827 zájezdů.
Málokdo přitom myslí na rizika, která to přináší. Faktem ale je, že zatímco u klasických cestovních kanceláří se množství reklamací pohybuje od 0,5 do 5 procent, u slevových portálů je to i přes 50 procent.
Proč to tak je, to v nadsázce naznačil první díl nového sitkomu Marta a Věra, který začala minulý týden vysílat ČT1. Odehrává se v prostředí kanceláře zajišťující chod fiktivního slevového portálu Leeevne.cz. I ten řeší vysoké procento reklamací – například na projížďky kočárem, které byly sice o polovinu levnější, koně se ale platili zvlášť, nebo na návštěvu nočního klubu, kde ovšem sleva platila jen od dvou do čtyř odpoledne.
Jak jsem v úvodu naznačil, Češi si podle ceny vybírají většinu zboží a služeb, naštěstí ne všechny. Cena všech zájezdů, které cestovní kanceláře v ČR ročně zorganizují a prodají, se pohybuje v miliardách. Těch 180 milionů ze slevových portálů se tak v tomto objemu ztrácí.
Aby mě někdo špatně nepochopil – samotný internet je jako prodejní kanál neocenitelný a jeho úloha neustále roste. A sleva v rozumné výši se dá stejně dobře považovat za projev vstřícnosti, jako za jeden z marketingových nástrojů. Mnohem důležitější je ale produkt, jeho kvalita a vybudovaná značka, která tuto kvalitu zaštiťuje.
Je proto třeba upozornit na jednu zásadní věc: dovolenou si dopřáváme jednou či dvakrát za rok a utrácíme za ni příliš mnoho peněz na to, aby mělo smysl riskovat „no name“ dodavatele a pochybnou kvalitu bez záruky. Značka a dobré jméno s ní spojené jsou pro kvalitní cestovní kancelář „základní výbavou“. Budují se dlouho, ničí rychle.
Základním artiklem slevových portálů je však právě sleva, nikoli značkový produkt a s ním spojená ověřená kvalita. Z nabídky slevových portálů často ani není poznat, jaká ck daný „extra zlevněný zájezd“ nabízí. I kvalitní CK samozřejmě nabízí slevy, připravuje akce typu děti zdarma, First minute nebo Last minute nabídky. Kvůli tomu ale není třeba hledat na slevovém portálu.
Když se týden po povodních objeví v nabídce autobazaru úplně nová auta za polovic, je asi na místě se ptát, odkud se je podařilo vylovit, jaká je jejich kvalita a kdo za ně poskytne záruku. Stejně tak je to u zájezdů. Určitá kvalita má určité náklady. Dát větší slevu, než je běžné a reálné, lze pouze v případě potřeby vyprodat zbylé kapacity - to se dělá formou last minute (i když ani ty už v posledních letech tak nízko nejdou, především díky rostoucím prodejům first minute).
Další možnost, je zvýšení slevy kompenzovat snížením kvality, ale to seriózní ck neudělá a udělat ani nechce. A prodávat „pod náklady“ nemůže žádný seriózní podnikatel, který chce na trhu dlouhodobě usilovat o spokojené zákazníky.
Tak, jako ve fyzice platí zákon zachování energie a proto se nikdy nikomu nepodařilo sestrojit perpetuum mobile, v reálné ekonomice zase nikdo nemůže systematicky a dlouhodobě prodávat své zboží či služby pod náklady.
Petr Šatný
Němci a Britové vezmou letos útokem Řecko a Španělsko
Řečtí hoteliéři jsou letos už opět na koni. Nadcházející letní turistické sezóny se neobávají, naopak očekávají, že bude mimořádně úspěšná.
Petr Šatný
Kam se letos v létě přesunou miliony turistů?
Na bulharských plážích bude letos v létě nejspíš pěkně rušno. Pro některé Čechy tradiční, pro jiné znovuobjevená destinace začíná lákat i turisty ze států, kde nad touto krásnou zemí donedávna tak trochu ohrnovali nos.
Petr Šatný
Německé dotace na řeckou dovolenou a Tsiprasovo vydírání
Němci možná budou letos jezdit na dovolenou do Řecka jako kdysi Češi na odborářskou rekreaci do Tater. Za pár šestáků, zbytek jim někdo zadotuje. Jen to nebude ROH, ale státní kasa.
Petr Šatný
České paradoxy: vzestup ekonomiky, pád koruny, hlad po zájezdech
Česká republika zažívá paradoxní situaci. Zatímco ekonomika je na vzestupu a mezi lidmi vládne po dlouhé době optimismus, koruna je na tom nejhůř za dlouhé roky.
Petr Šatný
Češi si stěžují na ruské turisty, Ukrajinci s nimi rovnou válčí
Čeští turisté si často stěžují na chování ruských rekreantů v prázdninových letoviscích. Dokonce kvůli tomu občas zkoušejí reklamovat zájezd. Jestlipak se do svých cestovek obouvají ukrajinští dovolenkáři, kteří podle médií absolvovali nedávno v Turecku s Rusy regulérní bitvu?
Petr Šatný
Řecké „ól exkluzív“ a český řízek s chlebem
Nedávno jsem se vrátil z Řecka. Jako každý rok před hlavní letní sezónou či na jejím začátku, vydal jsem se i letos podívat, jak jsou naši zdejší smluvní partneři připraveni na hosty z České republiky, kteří jsou rok od roku náročnější. A hned jsem také řešil první stížnost klientů.
Petr Šatný
Ať žije panika!
Většina cestovních kanceláří byla loni ve ztrátě nebo hospodařila způsobem „nula od nuly pošla“. Přesto se Lidové noviny domnívají, že očekávané zvýšení cen hotelů a letenek cestovky „pohodlně pokryjí z vlastní marže“.
Petr Šatný
Oslabení koruny zdraží zájezdy, kurz ale není nejdůležitější
Všechny cestovní kanceláře se shodnou, že Last Minute zájezdy budou příští léto dražší. S tím se dá souhlasit, ale nebude to jen kvůli kurzu koruny. Zásadní vliv má totiž vztah nabídky a poptávky a hlavně cena, za jakou cestovní kanceláře nakupují letenky a ubytování v hotelích v jednotlivých zemích.
Petr Šatný
ČOI mate veřejnost, publicita je důležitější než realita
Třetina cestovních kanceláří porušuje pravidla. Každá třetí cestovka klamala své klienty. Takhle nějak vypadaly tento týden titulky zpráv o výsledcích kontrol České obchodní inspekce.
Petr Šatný
Sezóna stále nekončí, všichni ji ale už hodnotí
Na začátku září je na hodnocení letní turistické sezóny brzy. To jsem tady tvrdil před dvěma týdny. Dnes musím dodat: hodnocení by mohlo ještě chvíli počkat, všichni ale už hodnotí o sto šest. Bez ohledu na výhrady se tedy k hodnocení letní turistické sezóny 2013 také přidám :) Se zástupci ostatních cestovních kanceláří, kteří už se vyjadřovali pro média, se shodnu přinejmenším v jednom: sezóna byla úspěšná.
Petr Šatný
Co má společného hodnocení sezóny a Santa Claus?
Co má společného hodnocení sezóny a Santa Claus? Na začátku září je na ně brzo! Hodnocení letní zájezdové sezony se v posledních letech objevuje v médiích rok od roku dřív. Je to stejné jako předvánoční výzdoba v obchodech. Jenže zatímco Santa Claus nás v září ve výloze sice překvapí, ale jinak nic nezpůsobí, hodnocení letní sezony již 2. září může být velmi zavádějící.
Petr Šatný
Bulharsko z okna hotelu aneb jak nepsat recenzi
Na iDnes jsem si dnes přečetl článek o Bulharsku. Kdybych tu zemi dobře neznal, v životě tam nevkročím. Jenže já ji znám. A znám tam víc než jen jedno letovisko a v něm pár hotelů... Autorka, jak sama přiznává, poznala z Bulharska dva hotely. Pouští se ale do zevšeobecňujících soudů, jako by zemi procestovala křížem krážem. Trochu mi to připadá, jako kdyby někdo pobyl týden v Praze a týden v Ostravě, v obou městech bydlel v garsonce s umakartovým jádrem, a na základě získaných dojmů chtěl sepsat zaručeného průvodce po krásách České republiky.
Petr Šatný
S kým se potkáte na dovolené? Pláže zaplavují Rusové
S kým kromě svých krajanů se budete na dovolené potkávat v hotelové jídelně? Tuhle informaci vám žádný katalog zájezdů neposkytne. A ani nemůže. Jen málokteré hotely mají v době tisku českých cestovkářských katalogů již nasmlouvané všechny kapacity na celou sezonu. A u spousty hotelů se to navíc může měnit i během sezony. Přesto ale může být tato informace stejně důležitá, jako podrobnosti o rozsahu služeb all inclusive.
Petr Šatný
Z dovolené se prý vracíme unavení. Co s tím?
Dvě třetiny Čechů se vracejí z dovolené, aniž by si odpočinuly. Tímto průzkumem se včera zviditelnil jeden webový portál. Když porovnám výsledky průzkumu, které odvysílala například Česká televize, s vlastními zkušenostmi z naší cestovní kanceláře, vlastně se není čemu divit. Nechci, aby to znělo cynicky, ale ti, kdo v průzkumu zaškrtli „neodpočinul/a jsem si“, si za to mohou z velké části sami.
Petr Šatný
Jaký vliv mají animační programy na růst porodnosti?
Časopis dTest tento týden upozornil na zajímavý problém. Jsou jím animační programy na dovolené. Z žádného průzkumu sice zatím nevyplynulo, že by byla nabídka animačních programů pro Čechy klíčová při výběru zájezdu, z mých osobních zkušeností je ale zřejmé, že bez této služby si mnozí prázdniny už vlastně ani nedovedou představit. Zpráva dTestu mi dala zapravdu.
Petr Šatný
Povodně paradoxně zvýšily prodej zájezdů
Nikdy by mě nenapadlo, že povodně mohou příznivě ovlivnit prodej zahraničních zájezdů. Když minulý víkend stoupla voda, hned v pondělí měly cestovní kanceláře na pobočkách nabito, v callcentrech nepřestaly zvonit telefony a online rezervace přibývaly jedna za druhou.
Petr Šatný
Výběr dovolené: ujasněte si, co chcete
Servisní rubriky se teď přímo hemží zasvěcenými radami, jak si správně vybrat cestovku. Tyhle rady ale nepomohou lidem, kteří si nejdřív neujasní, jak si vlastně představují svou letošní dovolenou. Chcete poznávat nová místa, nebo lenošit na pláži? Milujete noční život, nebo vyžadujete klid? Máte rádi každodenní ruch, animační programy, nebo vám více vyhovuje rodinná atmosféra a klid menšího hotýlku či penzionu? Rádi posedíte každý den v jiné rázovité hospůdce, nebo dáváte přednost každodenní hojnosti v podobě nabídkyAll inclusive?
Petr Šatný
V.I.P. náramky pro mladé Dány a opilost se zárukou na Krétě
Zásluhu na rozvoji turistiky mají především odlišnosti. Kdyby byl Benešov plný pyramid, málokdo by si koupil poznávací zájezd do Egypta, kdyby se hazardní hry směly provozovat kdekoli v USA, nejezdila by celá Amerika do Las Vegas.
Petr Šatný
Aktuálně ze Stamford Bridge: Fanoušků Sparty je plný Londýn
Zhruba tři tisícovky českých fanoušků podpoří dnes večer pražskou fotbalovou Spartu v odvetném zápasu Evropské ligy s Chelsea na londýnském stadionu Stamford Bridge. Cestu značné části z nich jsem pomáhal organizovat a věřte mi, že to nebylo nic jednoduchého.
Petr Šatný
Češi na dovolené: osobní přístup vítězí nad luxusem
Potřebu svěřovat své zážitky nebo jen dojmy ostatním měli lidé odjakživa. V internetové době už se kvůli tomu nemusejí ani scházet – stačí sednout k počítači. Díky tomu třeba vím, že Češi na dovolené oceňují nejvíc osobní přístup, počet hvězdiček hotelu pro ně ve finále zase tak důležitý není.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 33
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1376x