Všichni samozřejmě cítíme s těmi, kdo se stali obětmi letošní velké vody. Je ale zároveň lidsky naprosto pochopitelné, že ti, kdo právě bezprostředně nebojovali s živlem, si chtěli udělat uprostřed mizérie alespoň něčím radost. Stejně tu dovolenou bylo potřeba už nějak vyřešit. A když k tomu přidáme to, že někteří sice doma vodu neměli, ale do práce se kvůli ní nedostali, je ještě pochopitelnější, že neočekávaný volný čas chtěli strávit nějak příjemně. Zvlášť když venku pořád jen lilo a lilo.
Rozmary počasí a živly mají vůbec na cestovní ruch pozoruhodný vliv. V naší CK jsme to zaregistrovali ještě dřív, než se vytrvalé deště změnily v povodně.
Sám pro sebe jsem si z toho odvodil marketingovou poučku, kterou jsem v žádné učebnici nenašel: Čím horší počasí panuje doma, tím jižnější destinace si lidé vybírají pro svou dovolenou. Počasí na lidi psychologicky působí, a tak se v uplynulých dnech více ptali po zájezdech na místa, jako jsou Turecko, Kypr, Egypt nebo jižní řecké ostrovy Kréta či slunný Rhodos.
Zároveň ale musím říct, že dlouhodobější vliv počasí na prodeje zájezdů je ve finále v podstatě nízký. Jedná se spíše o krátkodobý výkyv, po kterém se prodeje jednotlivých destinací vrátí k dlouhodobějším trendům. Zvlášť letos se prodává celkově velmi dobře a uvedené destinace z toho ještě vyčnívají.
A mimochodem - už několikátý rok je stejně největší zájem o Bulharsko, které nabízí nejlepší poměr „cena – výkon“. Levně je pro naše turisty i přímo v Bulharsku, takže se sice velká část zájezdů prodává se službami all inclusive, druhou nejpoptávanější kategorii zájezdů do této země ale naopak představují ty bez stravy. Češi bulharskou kuchyni nejen znají, ale mnozí z nich i milují. A i díky nízkým cenám často volí stravování na vlastní pěst v místních restauracích.
Ať už ale vyrazíte kamkoli, s jakýmkoli stravováním a jakýmkoli programem, cíl je vždy stejný: opustit na chvíli všední realitu, "vypnout" a relaxovat. Přeju Vám, ať se Vám to podaří. Potřebujeme to. Všichni bez výjimky.